Accessibility in Education and Training
Cod: 11067
Department: DEED
ECTS: 6
Scientific area: Education
Total working hours: 156
Total contact time: 15

This Curricular Unit (CU) aims to develop an understanding of the problem related to accessibility, in its multiple aspects, in the context of educational and training processes, preparing future graduates for the creation and development of more inclusive learning environments.

 

Accessibility

Equity

Inclusion

Special Needs

At the end of this curricular unit, the student is expected to achieve the following competencies:

•       Distinguish the concepts and applicability of universal design, accessibility and usability, in physical and digital contexts;

•       Integrate pluralism and respect for student diversity into inclusive educational practices;

•       Adapt the educational and formative intervention to various learning contexts and student profiles, promoting accessibility according to existing standards and guidelines;

•       Apply the principles of universal design in the design of spaces and learning materials.

1. Inclusion, accessibility, and universal design: concepts and standards

1.1. Equity and inclusion

1.2. Accessibility, usability, and design for all

1.3. Accessibility regulatory frameworks in Portugal and Europe

1.4. Models for addressing disability.

2. Special needs in access to education and training

2.1. Different types of disability (auditory, visual, motor, intellectual and neurological)

2.2. Intrinsic, environmental, and interactive barriers

2.3. Accessibility techniques appropriate to the different scenarios

3. Universal, multi-contextual and personalized educational intervention

3.1. Principles of universal design

3.2. Design of inclusive learning spaces (physical and virtual)

3.3. Production of accessible and diversity-friendly learning materials

4. Assessment of accessibility in educational and training context

.  Amstrong, F. & Rodrigues, D. (2014). A inclusão nas escolas. Lisboa: Fundação Francisco Manoel dos Santos. 

·       Campos Pinto, P. (2015). Modelos de abordagem à deficiência: que implicações para as políticas públicas?. Revista Ciências e Políticas Públicas / Public Sciences & Policies. 1. 174-200. DOI: 10.33167/2184-0644.CPP2015.VIN1/pp.174-200.

·       CAST (2018). Universal Design for Learning Guidelines version 2.2. http: //udlguidelines.cast.org

·       Conselho da Europa (2001). Resolução resAP (2001): sobre a introdução dos princípios de desenho universal nos programas de formação do conjunto das profissões relacionadas com o meio edificado: SNRPD.

·       DGEE, CRID, CRTIC (2015). Tecnologias de apoio - Tecnologia para todos . Edição: Escola Superior de Educação e Ciências Sociais – IPLeiria

·       Fontes, F. (2009) Pessoas com deficiência e políticas sociais em Portugal: Da caridade à cidadania social. Revista Crítica de Ciências Sociais, 86, 73-93 

·       Francisco, M., Costa, S., Esperança, C., Sousa, N. & Rodrigues, C. (2021). Acessibilidade web e digital - Coletânea de textos.

·       Francisco, M. & Sousa, N. (2019). Guia de produção de conteúdos digitais acessíveis. (2a ed) Politécnico de Leiria/ Projeto EU4ALL (Edição original 2011). https://doi.org/10.25766/r5pk-ws58

·       Francisco, M., Neves, J. & Esperança, C. (2009). Estratégias para um ensino online mais inclusivo: sons e imagens para todos? In Educação, Formação & Tecnologias; vol.2 (2); pp. 95-104, novembro de 2009.

·       Hilera, J. R. et al. (2013). Guía Metodológica para la Implantación de Desarrollos Curriculares Virtuales Accesibles. Proyecto ESVI-AL Alcalá de Henares: UAH.

·       INR (2014). Desenho universal ou desenho para todos . [Website] www.inr.pt/design-universal

·       INR (2007) Guia acessibilidade e mobilidade para todos. (Coord. Paula Teles). SNRIPD. 

·       Leite, T. (2011) Currículo e Necessidades Educativas Especiais. Coleção Indução e Desenvolvimento Profissional Docente. Universidade de Aveiro: Aveiro.  

·       OMS (2004). Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde (CIF)

·       Pisco, P. (2008). “Equidade e Inclusão: Serão as Políticas Educativas Suficientes?”. Instituto Superior Técnico: Lisboa.

·       Teixeira, A. M., Correia, C. J., Afonso, F., Maina, M., Cabot, A. G., López, E. G., Tortosa, S. O., Piedra, N., Canuti, L., Guzmán, J., Solís, M. A. C. (2013). Inclusive Open Educational Practices: How the uses and reuse of OER can support virtual higher education for all. Eurodl. Best of EDEN 2012. 78-91.

·       Vidal, B., Cotrim, I. & Lorena, M.J. (2008) Manual de projeto para a acessibilidade nas escolas . Edição: Parque Escolar E.P.E, LPDM-CRS, CPD

·       W3C (2018). Web Content Accessibility Guidelines 2.1. https://www.w3.org/TR/WCAG21/

·       W3C (2017). Diverse Abilities and Barriers. [Website] https://www.w3.org/WAI/people-use-web/abilities-barriers/

·       W3C (2017). How People with Disabilities Use the Web. [Website]https://www.w3.org/WAI/people-use-web/

E-learning

Continuous assessment is privileged: 2 digital written documents (e-folios) during the semester (40%) and a final digital test, Global e-folio (e-folio G) at the end of the semester (60%). In due time, students can alternatively choose to perform one final exam (100%).

e-mail: Maria.Francisco@uab.pt