Voice and Diction
Cod: 11038
Department: DEED
ECTS: 6
Scientific area: Education Sciences
Total working hours: 156
Total contact time: 15

This course unit focus on the role of the voice as a vital element of human relation and expression. The bases, perspectives and activities to be suggested will be based on the vocal and expressive individuality of students, though we will try to come up with strategies for their progression and perfecting. Considering this goal, we will explore the multidisciplinary contribution of several areas to the edification of a technical/vocal repertoire for communicators. This Repertoire relies on a multicultural heritage of the humanity based on voice and oral communication.

  1. Education
  2. Voice
  3. Diction
  4. Reading

In the end, students are expected to be able to:
• IDENTIFY AND BE AWARE on how to use and protect the phonation system and the voice;
• ADJUST ORAL PERFORMANCE to their personal limits and to several communication contexts and rituals.

The suggested syllabus will be carried out through an online methodological device, based on Voice Audio CD and some mini-films. All students are recommended to carry out an active and implying participation in order to create an interactive, creative and prolific learning community.
This course unit covers the analysis and the study of the following topics:
• Theme 1 - Body and Voice as Tools
• Theme 2 - The popular linguistic heritage
• Theme 3 - Reading, narration and declamation
• Theme 4 - The story teller, theatre and singing
• Theme 5 - Projects based on vocal communication quality

AGUILAR, Luís. (1998). Expressão e Educação Dramática (Guia Pedagógico para o 1º Ciclo do Ensino Básico). Quarteira: Laboratorium Personae. pp. 125-130.
BEHALAU, Mara & PONTES, Paulo. (2001). Higiene Vocal: Cuidando da Voz. Rio de Janeiro: Revinter. 62 p.
BEHLAU, Mara (Org.). Voz: O Livro do Especialista – Volume I. Rio de Janeiro: Revinter. Ilust. 348 p.
BEHLAU, Mara (Org.). Voz: O Livro do Especialista – Volume II. Rio de Janeiro: Revinter. Ilust. 576 p.
GRANDE ENCICLOPÉDIA PORTUGUESA E BRASILEIRA. (Vários Autores). (2000). Atlas da Literatura. Lisboa: Última Página.  Ver os artigos no capítulo ‘Literaturas da Voz’ pp. 68-121.
JEAN, Georges. (2000). A Leitura em Voz Alta. Tradução de Isabel Andrade de “La Lecture à Haute Voix”. Lisboa: Instituto Piaget. 204 p.
MARTINS, Amílcar. (Coordenação). (2002). Didáctica das Expressões. Lisboa: Universidade Aberta. Ilust. 276 p.
MARTINS, Amílcar. (em preparação). Reportório técnico-vocal para comunicadores e contadores. Lisboa: Universidade Aberta. (A explorar na plataforma online).
PINHO, Sílvia M. Rebelo. (2002). Manual de Higiene Vocal para Profissionais da Voz. São Paulo: Pró-Fono Departamento Editorial. 34 p. (http://www.profono.com.br).
POLITO, Reinaldo. (2001). A Influência da Emoção do Orador no Processo de Conquista de Ouvintes. São Paulo: Editora Saraiva. 160 p.
VIEIRA, Margarida Magalhães. (1996). Voz e Relação Educativa. Porto: Edições Afrontamento. 202 p.
Other resources:
Web
:
             http://www.youtube.com/user/amilcarmartins1
             http://www.youtube.com/user/lucialibelula
Film:
MARTINS, Amílcar (autor); ANTUNES, Elisa (realizadora); RIBEIRO, Teresa (tecnóloga). (2008). Arte e Educação: A Magia da Palavra. Lisboa: Universidade Aberta. DVD — 40’ 01’’.
Audio CD:
MARTINS, Amílcar (Voz) & FIRMINO, Joaquim (Sonoplastia). (2004). Voz e Dicção. Lisboa: Universidade Aberta. 54’16’’.

E-learning.

Continuous assessment is privileged: 2 digital written documents (e-folios) during the semester (40%) and a final digital test, Global e-folio (e-folio G) at the end of the semester (60%). In due time, students can alternatively choose to perform one final exam (100%).