• Mastering the epistemological problems of historical knowledge;
• Recognising the methodological foundations used in the construction of historical knowledge;
• Questioning the definition of History as knowledge.
Bibliografia básica:
AZEVEDO, Carlos A. Moreira, AZEVEDO, Ana Gonçalves - Metodologia Científica. Contributos práticos para a elaboração de trabalhos académicos. Lisboa: Ed. Universidade Católica, 1996.
BLOCH, Marc - Introdução à história. Col. "Forum da História". Mira-Sintra/Mem Martins: Publicações Europa América, 1997 [Edição revista, aumentada e criticada por Etienne Bloch, com prefácio de Jacques le Goff].
CATROGA, Fernando - Memória, História e Historiografia. Coimbra: Quarteto, 2002.
CORRAL, José Luis; GARCÍA HERRERO, Carmen; NAVARRO, Germán - Taller de Historia: el oficio que amamos. Barcelona: Edhasa, 2006.
DUBY, Georges - A História continua, Porto: Edições ASA, 1992.
ENCARNAÇÃO, José d’ (coord.) – As oficinas da História. Coimbra: Fac. Letras/Edições Colibri, 2002.
MATTOSO, José - A escrita da história. Teoria e métodos, Lisboa: Ed. Estampa, 1988.
MORADIELLOS, Enrique - El oficio de historiador. Madrid: Siglo XXI Editores, 1994.
N.B. As obras/parte de obras indicadas são disponibilizadas online.
E-learning.
Continuous assessment is privileged: 2 digital written documents (e-folios) during the semester (40%) and a final digital test, Global e-folio (e-folio G) at the end of the semester (60%). In due time, students can alternatively choose to perform one final exam (100%).