Interculturalism and Multilingualism in Europe
Cod: 52091
Department: DH
ECTS: 7
Scientific area: Humanities
Total working hours: 195
Total contact time: 41

The curricular unit Interculturalism and Multilingualism in Europe aims to define, problematize and conceptualize issues related to Interculculturalim, multilingualism and plurilingualism in Europe, with a special focus on the European Union.

Interculturalism
Multilingualism
Diversity
Europe

At the end of this curricular unit the learner will thus be able to:
• to produce original knowledge based on its own research on interculturalism and multilingualism;
• discuss policies related to multilingualism and cultural diversity in Europe;
• work in groups and individually around collective and individual projects;
• organize and present research results;
• read and discuss bibliography on topics related to Interculturality and multilingualism.

1. Introduction
• Intercultural vs. multiculturalism in Europe.
2. Theories of Interculturality
• Concepts;
• Interculturality, multiculturalism and democracy.
3. Interculturality and the internationalization of the Portuguese language, national languages and global languages
• Language travel: plurilingualism and multilingualism;
• The internationalization of the Portuguese language;
• Language Policies of the Council of Europe and the European Union;
• Europass and the European Portfolio of Languages;
• Networks for the diffusion of language and culture.
4. Case studies

Bodirsky, Katharina, (2012) "The Intercultural Alternative to Multiculturalism and its Limits". EASA Workshop 2012: Working Papers. Paper 8. http://scholarworks.umass.edu/chess_easa/8
Comunicação da Comissão ao P.E. ao Conselho, ao C.E.S.E. e ao C.R., Multilinguismo: uma mais-valia para a Europa e um compromisso comum, Bruxelas, 18.9.2008, COM, 2008, 566 final.
Conselho da Europa (2001) Quadro Europeu Comum de Referência para as Línguas, Edições ASA.
Europa, Globalização e Multiculturalismo (2006) Actas dos Encontros de Outono 19 e 20/11/2004, V. N. de Famalicão, Câmara Municipal, Museu Bernardino Machado.
Fries, Susan, (2005) Cultural, Multicultural, Cross-cultural, Intercultural: A Moderator’s Proposal, TESOL-France http://www.tesol-france.org/
Keval, Harshad (2014) From ‘Multiculturalism’ to ‘Interculturalism’ – A commentary on the Impact of De-racing and De-classing the Debate, New Diversities vol. 16, No. 2, ISSN ISSN-Print 2199-8108 ▪ ISSN-Internet 2199-8116.
Nasar Meer & Tariq Modood (2011) How does Interculturalism Contrast with Multiculturalism?, Journal of Intercultural Studies, 33:2, 175-196, DOI: 10.1080/07256868.2011.618266.
Rocha-Trindade, Maria Beatriz, (2015) Das Migrações às Interculturalidades, Edições Afrontamento, Porto. ISBN: 978-972-36-1411-4.
Sáez, Fernando Trujillo, (2002) Towards Interculturality Through Language Teaching: Argumentative Discourse, CAUCE, Revista de Filología y su Didáctica, n.º 25, 2002 /págs. 103-119, Centro Virtual Cervantes.
Sarmento, Clara, (2014) Interculturalism, multiculturalism,
and intercultural studies: Questioning definitions and repositioning strategies, Intercultural Pragmatics 2014; 11(4): 603 – 618. De Gruyter, Mouton.
Taylor, Charles (1998) Multiculturalismo, Examinando a política de reconhecimento, Instituto Piaget.
Walter, Henriette (1996) A Aventura das Línguas do Ocidente: A sua origem, a sua História, a sua Geografia, Terramar.

E-learning

Evaluation is made on individual basis and it involves the coexistence of two modes: continuous assessment (60%) and final evaluation (40%). Further information is detailed in the Learning Agreement of the course unit.

Esta Unidade Curricular é lecionada no regime de ensino de Classe Virtual, tal como definido no Modelo Pedagógico da Universidade Aberta. 
O estudante deverá, assim, fazer um percurso por dois grandes temas (Interculturalidade e diversidade linguística e cultural) fundamentais ao longo de sensivelmente catorze semanas.
A  Unidade curricular foi pensada no sentido de distribuir o trabalho dos estudantes por quatro fases importantes de construção do conhecimento e competências aplicadas à investigação:
1. trabalho individual de apreensão dos conteúdos, através da leitura da bibliografia, e de estudo e análise de outros elementos que irão sendo progressivamente disponibilizados online, no início do estudo de cada etapa;
2. a realização das atividades para o desenvolvimento e treino das capacidades pretendidas, para a familiarização com o tipo de questões e problemáticas a desenvolver durante os trabalhos avaliados;
3. o debate sobre os conteúdos programáticos e as atividades, com os colegas, em fóruns de debate não moderados;
4. o debate sobre os conteúdos programáticos e as atividades, a exposição de dúvidas, em fórum moderado.
Para o estudo de cada um dos temas e tópicos que irão sendo progressivamente disponibilizadas no espaço da classe virtual no decorrer do semestre, o mestrando tem ao seu dispor:
• um acervo de "Recursos" pensado à medida do tempo de estudo e das necessidades científicas e pedagógicas;
• um conjunto de atividades, estudos de caso e problemas a resolver;
• um fórum de debate com os colegas, de duração limitada;
• um fórum de debate moderado pelo docente.
Nos dias que antecedem a entrega dos trabalhos, o docente disponibilizará um Fórum de dúvidas e questões.

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Obrigatória.