Education and Equity in Contemporary Society
Cod: 11012
Department: DEED
ECTS: 6
Scientific area: Education Sciences
Total working hours: 156
Total contact time: 15

Assuming as a starting point of this program the promotion of an approach to Education and Equity from a sociologic perspective, the contents aim to match the objectives and skills defined.

The route begins with a first conceptual discussion focused on equity, equality, equal opportunities, equality of results, and inequality(ies). Still maintaining a theoretical point of view the students identify several perspectives about equity, namely focusing on issues such as social reproduction, social exclusion, classes and social differentiation, and social change.

Finally, the knowledge about categories and areas of vulnerability such as mobility and development, and (re)configurations of work and employment.

Transversally, the objectives and the contents contribute to the development of the skills defined. Namely, integration and pluralism, respect and diversity in their professional practice. It is important to stress the development of skills of critical understanding of the complexity of present societies.

In summary, we consider that, as a whole, the programme’s objectives and contents contribute to the development of the necessary skills for the profile of the graduate in Education. 

Sociological Perspectives on Equity
Equity Education
Social Development

At the end of this program it is expected that the student has developed the following skills:

• To integrate pluralism and respect for diversity
• To understand the complexity of current societies
• To develop an analytical and critical sense

The curricular unit is organized into three main thematic units that will be developed sequentially:

 I– Studying equity from a sociologic perspective – conceptual opacity

- Equality

- Equity

- Equal opportunities

- Equality of Results

- Inequality(ies)

 II – Sociologic theories and Equity

- Social reproduction
- Social exclusion
- Classes and social differentiation
- Social change  


III – Social categories and vulnerability areas
. Vulnerability profiles

. Mobility and development
. (Re)Configurations of work and employment

Abrantes, P. (2011). Revisitando a teoria da reprodução: debate teórico e aplicações ao caso português, Análise Social, 46(199), 261-281.

Alvino-Borba, A. & Mata-Lima, H. (2011). Exclusão e inclusão social nas sociedades modernas: um olhar sobre a situação em Portugal e na União Europeia, Serviço Social & Sociedade, 106, 219-240.

Carmo, R.; Cantante, F.; Carvalho, M. (2018). Desigualdades como problema: que políticas?, Observatório das Desigualdades.

Casaca, S. (2005). Flexibilidade, trabalho e emprego: ensaio e conceptualização, SOCIUS working papers, nº 10, em https://www.repository.utl.pt/bitstream/10400.5/2025/1/wp200510.pdf

CIG (2017). Igualdade de Género em Portugal - indicadores-chave 2017, Lisboa: Comissão para a Cidadania e a Igualdade de Género.

Diogo, F. (2021). Faces da pobreza em Portugal. Fundação Francisco Manuel dos Santos.

Documento de apoio ao estudo: "Agrupamentos Sociais".

Eurydice Síntese. (2020, dezembro). A Equidade na Educação Escolar na Europa: estruturas, políticas e desempenho dos alunos. Direção-Geral de Estatísticas da Educação e Ciência (DGEEC).

Instituto Europeu para a Igualdade de Género (2020). Índice de Igualdade de Género 2020 – PORTUGAL. https://eige.europa.eu/publications/gender-equality-index-2020-portugal

Maia, C.; Ribeiro, D.; Honório, F. & Sá Marques, T. (2017).  Perfis de vulnerabilidade social em Portugal. In  T. Sá Marques, J. A. Rio Fernandes, J. Teixeira, P.  Abrantes, F. Matos & L. Soares (Coords.), XI Congresso da Geografia Portuguesa, As dimensões e a responsabilidade Social da Geografia, Livro de Atas (pp. 339-343). (ISBN: 978-989-54030-2-8)

Martins, S. (2020). A Educação e a COVID-19: Desigualdades, Experiências e Impactos de uma Pandemia não Anunciada. In R.M. Carmo, I. Tavares & A.F. Cândido (orgs.), Um Olhar Sociológico sobre a Crise Covid-19 em Livro (pp. 37-54), Observatório das Desigualdades, CIES-Iscte.

Observatório Nacional Luta contra a Pobreza (2020, outubro). Pobreza e exclusão social em Portugal (Relatório). Rede Europeia Anti-Pobreza.

Seabra. T. (2009). Desigualdades escolares e desigualdades sociais, Sociologia, Problemas e Práticas, 59, 75-106.

Souza, A. & Torres, L. (2022). Equidade e excelência em educação: Dilemas e tensões na sociedade contemporânea. In M. H. Araújo & L. Morgado (Orgs.), Livro de Atas do V ENJIE: Investigação em Educação e Responsabilidade Social - vozes dos jovens investigadores (pp. 1027-1039). Universidade de Aveiro Editora.

E-learning

Continuous assessment is privileged: 2 digital written documents (e-folios) during the semester (40%) and a final digital test, Global e-folio (e-folio G) at the end of the semester (60%). In due time, students can alternatively choose to perform one final exam (100%).

Marta.Abelha@uab.pt