Ethics and Education
Cod: 11017
Department: DEED
ECTS: 6
Scientific area: Philosophy
Total working hours: 156
Total contact time: 15

After analysing the conceptual definition of Ethics and its application fields, this course unit tries to approach ethical and deontological issues of the educational process. Crossing the philosophical dimension with several approaches of the school universe like the pedagogical, psychological and sociological approaches, the education for values will be considered, in the development of human’s ability to form autonomous and free judgements about behaviour. The deontological conduct of educators and other teaching players will also be subject to discussion.

Educação moral
Educação para os valores
Deontologia educacional
ética

In the end, students should are expected to be able to identify and analyse behavioural value conflicts as much on youth’s social interaction as on the professional relation of educational players with them and among themselves.

• Ethics conceptual analysis and definition of its application field
• Major issues on ethical and deontological dimension within educational processes
• Issues on Education for values
• Issues on deontological attitude of educators and other teaching players
• Critical analysis of the relation between moral consciousness and the world
• Nature of ethics
• Main significant contemporary trends of Ethics
• Issues on Educational Deonthology

Compulsory bibliography
Barros Dias, J. M. (2004). Ética e Educação, Lisboa: Universidade Aberta.

Additional bibliography
Sá, M. (2012). Da ética como interrogação sobre o sentido dos nossos atos: reflexões sobre a psicologia na formação de professores. Revista Interações, 21, 28-38.
Estrela, M. T. & Caetano, A. P. (2010). Ética Profissional Docente. Do pensamento dos professores à sua formação. Lisboa: Educa.
Azevedo, N. R. (2010). Atmosfera moral da escola: A promoção do desenvolvimento ético. Rio de Janeiro: E-papers.
Cabral, R. (2000). Temas de Ética. Braga: Publicações da Faculdade de Filosofia-Universidade Católica Portuguesa.

E-learning

Continuous assessment is privileged: 2 digital written documents (e-folios) during the semester (40%) and a final digital test, Global e-folio (e-folio G) at the end of the semester (60%). In due time, students can alternatively choose to perform one final exam (100%).

A UC é oferecida em regime de ensino online, aplicando o Modelo Pedagógico Virtual. O processo de aprendizagem articula o trabalho autónomo e o colaborativo. É fornecido um Plano da Unidade Curricular com vista a orientar o estudante na sua planificação e gestão do tempo de estudo. Para cada tema, são disponibilizadas orientações de estudo, recursos multimédia digitais, atividades formativas e respetivo feedback, para além de fóruns específicos onde os estudantes partilham informações, esclarecerem dúvidas com o docente e submetem as suas reflexões para avaliação.