This course unit gathers ingormation on training needs and promotes the discussion concerning the foundations and practices of conception, elaboration, implementation and evaluation of training programs.
Compulsory bibliography
Instituto para a Qualidade na Formação (2004). Guia para a concepção de cursos e materiais pedagógicos. Lisboa: Instituto para a Qualidade na Formação.
Instituto para a Qualidade na Formação (2006). Guia para a Avaliação da formação. Lisboa: Instituto para a Qualidade na Formação.
Additional bibliography
ANQEP, (2015). Guia Metodológico para a Conceção de Qualificações baseadas em resultados de Aprendizagem. Lisboa, Agência nacional para a qualificação e o ensino profissional.
Ceitil, M. (2002). O Papel da Formação no Desenvolvimento de Novas Competências in A. Caetano & J. Vala (org). Gestão de Recursos Humanos. Contextos, Processos e Técnicas (2ª ed). Lisboa. RH Editora, Lda.
Dias, J. M. (2000). Elaboração de programas de formação. Lisboa: IEFP.
Piskurich, G. M. (et al.) (2000). The ASTD handbook of training design and delivery: comprehensive guide to creating and delivering training programs in, structured computer-based or self-direct. Nova Iorque: McGraw-Hill.
Meignant, A. (1999). A gestão da formação. Lisboa: Dom Quixote.
Cruz, J. (1998). Formação Profissional em Portugal. Do levantamento de necessidades à avaliação. Lisboa: Ed. Sílabo.
Lawson, K. (1998). The Trainer's Handbook. San Francisco: Jossey-Bass Pfeiffer.
E-learning.
Continuous assessment is privileged: 2 or 3 digital written documents (e-folios) during the semester (40%) and a
presence-based final exam (p-folio) in the end of the semester (60%). In due time, students can alternatively choose to perform one
final presence-based exam (100%).