Based on the reading of various texts specifically indicated in the virtual classroom, this curricular unit will seek to analyse the process of transformation of society's relationship with religion in the contemporary age, taking into account the issues of secularisation and laicisation in the context of Western modernity. In particular, the changes in the Catholic Church in the contemporary age and themes such as inter-religious dialogue, ecumenism, the place of women in the Church and the emergence of a feminist theology are focused on.
Religion.
Modernity and secularisation.
Interfaith dialogue.
Ecumenism.
At the end of this course, the student should have acquired the following competences:
the ability to problematise and debate fundamental concepts for understanding the history of religions in the contemporary age;
the ability to problematise and debate the relationship between modernity and religion, taking into account the issues of secularisation and laicisation in contemporary Western society;
ability to problematise and debate the complex evolution of the Catholic Church's presence in secular and plural societies throughout the 20th and 21st centuries;
the ability to develop and historically support an argument on religious issues, logically explaining ideas related to the interpretation of religious phenomena in contemporary Western society.
Theme 1 - The study of religions in the Western world - a brief retrospective
Theme 2 - The problems facing the contemporary study of religious phenomena
Theme 3 - Modernity and religion: the issues of secularisation and the secularisation of Western society
Theme 4 - Catholicism in the contemporary world: intransigent Catholicism, the encyclical Rerum Novarum and the paths of social Catholicism. The ‘frontier mystique’ in a secular society.
Theme 5 - Christianity in a plural or unbelieving religious world: mission, ecumenism and inter-religious dialogue Theme 6 The feminine: continuities and changes in the cultural and religious context.
ALMEIDA, João Miguel, “A oposição católica ao marcelismo (1968-1974)”, Lusitania Sacra, 2ª série, 16, 2004, pp. 273-293.CARR, Anne, A Mulher na Igreja. Lisboa: Temas e Debates, 1997.
CARR, Anne, A Mulher na Igreja. Lisboa: Temas e Debates, 1997.
CATROGA, Fernando, “Secularização e laicidade: uma perspectiva histórica e conceptual”, Revista de História das Ideias, vol. 25, 2004, pp. 51-127.
CATROGA, Fernando, Entre Deuses e Césares: Secularização, Laicidade e Religião Civil: Uma Perspectiva História. Coimbra: Almedina, 2006.
COUTINHO, José Pereira, “Religiosidade em Portugal: Caracterização, Comparação e Evolução”, Religião e Sociedade, 39 (3), 2019, pp. 58-81.
DIX, Steffen, “O que Significa o Estudo das Religiões: Uma Ciência Monolítica ou Interdisciplinar?”, Revista Lusófona de Ciência das Religiões, Ano VI, n.º 11, 2007, pp. 11-31.
CRUZ, Manuel Braga da, “As negociações da Concordata e do Acordo Missionário de 1940”, Análise Social, vol. XXXII (143-144), 1997 (4.º-5.º), pp. 815-845.
CRUZ, Manuel Braga da, “A Igreja na transição democrática portuguesa”, Lusitania Sacra, V série, 89, 1996-1997, pp. 519-536.
DIX, Steffen, “O que Significa o Estudo das Religiões: Uma Ciência Monolítica ou Interdisciplinar?”, Revista Lusófona de Ciência das Religiões, Ano VI, n.º 11, 2007, pp. 11-31.
HERVIEU-LÉGER, Danièle Hervieu, O Peregrino e o Convertido. A Religião em Movimento. Lisboa: Gradiva, 2005, pp. 17-63.
LUCCHETTI BINGEMER, Maria Clara, «Conversando sobre a História da Mulher na Igreja e na Contemporaneidade». Revista Teópraxis.jul-dez2023, Vol. 40 Issue 135, p. 7-10.
MARTINS, Manuel Gonçalves, “O Estado Novo e a Igreja Católica em Portugal (1933-1974)”, in IV Congresso Português de Sociologia, s/l, s/d. (http://www.aps.pt/cms/docs_prv/docs/ DPR462e076ebe701_1.PDF).
MIRANDA, Jorge, “Liberdade Religiosa, Igrejas e Estado em Portugal”, Nação e Defesa, 39, 1986, pp. 119-136.
KÜNG, Hans, Religiões do Mundo: Em Busca dos Pontos Comuns. Lisboa: Multinova, 2007
NETO, Vitor, “Lei de separação do Estado das Igrejas”, in Dicionário de História da I República e do Republicanismo. Lisboa: Assembleia da República, 2014, pp. 630-639.
NETO, Vitor, “A questão religiosa na Primeira República portuguesa”, in A Experiência da Primeira República no Brasil e em Portugal. Coord. Alda Mourão e Ângela Castro Gomes. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2014, pp. 137-157.
PIMENTA, Fernando Tavares, “A Igreja Católica e o Estado Novo na África Portuguesa” in O que há de novo sobre o Estado Novo? Autoritarismos e democracia. Org. Américo Freire, Francisco Martinho, Marco Vannuchi. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2019, pp. 239-260.
RANQUETAT JR., Cesar A., “Laicidade, Laicismo e Secularização: Definindo e Esclarecendo Conceitos”, Revista Sociais E Humanas, 21 (1), 2009, pp. 67-75.
SILVA JÚNIOR, Reinaldo da, “Resenha do livro O Peregrino e o Convertido. A Religião em Movimento”, Sacrilegens, vol. 6, n.º 1, 2009, pp. 118-130.
TEIXEIRA, Alfredo, “Prefácio”, in Danièle Hervieu-Léger, O Peregrino e o Convertido. A Religião em Movimento. Lisboa: Gradiva, 2005, pp. 9-15.
USARSKI, Frank, “História da Ciência da Religião”, Ciberteologia - Revista de Teologia&Cultura, Ano X, n.º 47, pp. 139-150.
VALENTE, David, "As relações Igrejas-Estado em Portugal antes e depois do 25 de Abril de 1974", Lusutopie, 1999, pp. 271-275.
Addicional Bibliography:
CATROGA, Fernando, O céu da memória: cemitério romântico e culto cívico dos mortos em Portugal (1756-1911). Coimbra: Minerva, 1999.
DELUMEAU, Jean, As grandes religiões do mundo, 3ª ed. Lisboa: Editorial Presença,2002 (1ª ed. 1997).
ELIADE, Mircea, O sagrado e o profano. A essência das religiões. Lisboa: Edição"Livros do Brasil", 1999 (1ª ed. original em francês 1957).
E-learning
Continuous assessment is privileged: 2 digital written documents (e-folios) during the semester (40%) and a final digital test, Global e-folio (e-folio G) at the end of the semester (60%). In due time, students can alternatively choose to perform one final exam (100%).
Ability to read in English and French may be useful
Contact for virtual mobility students: GCRI/International Affairs - gcri@uab.pt
Students are required to have access to a computer with Internet connection as to have computer literacy from the users' perspective.