Information and Communication Technologies in Educational Environments
Cod: 12049
Department: DEED
ECTS: 6
Scientific area: Information and Communication Technologies
Total working hours: 156
Total contact time: 15

 

  1. Information and Communication Technologies
  2. School Library
  3. Virtual Environments

 

 

Argan, G., Fagiolo, M. (1994) Guia de História da Arte. Lisboa: Editorial Estampa.
Becker, H. (2001). How are Teachers Using computers in Instruction? Irvine: Center for Research on Information Technology & Organizations. University of California.
Bonnett, M. (1997). Computers in the classroom: some values issues. In A. McFarlane (Ed.) Information Technology and Authentic Learning: Releasing the potential of computers in the primary classroom. London: Routledge. 145-159.
Cabero, J. (2000). Nuevas tecnologías aplicadas a la educación. Madrid: Síntesis.
Clark, R. (2009). Aprendizagem Multimédia em Cursos de E-Learning. In G. Miranda (org.). Ensino Online e Aprendizagem Multimédia. Lisboa: Relógio D´Água Editores, 238-281.
Costa, F. (2008). A utilização das TIC em contexto educativo. Representações e Práticas de Professores. (documento policopiado), Tese de Doutoramento, Universidade de Lisboa.
Cruz, S. (2008). Blogue, YouTube. In Carvalho, A. (org.). Manual de Ferramentas da Web 2.0 para professores. Lisboa: Direcção Geral de Inovação e Desenvolvimento Curricular, Ministério da Educação, 15-40.
Damásio, J. (2007). Tecnologia e Educação: As Tecnologias da Informação e da Comunicação e o processo Educativo. Lisboa: Nova Vega.
Dias, M. (2008). A utilização da Imagem e das Tecnologias Interactivas nos Programas de Treino da Percepção Visual. Um estudo com alunos do 1.º ano do Ensino Básico com Dificuldades de Aprendizagem. Tese de Doutoramento. Universidade do Minho: Repositório.
Figueiredo, A. (2009). Estratégias e Modelos para a Educação Online. In G. Miranda (org.). Ensino Online e Aprendizagem Multimédia. Lisboa: Relógio D´Água Editores, 33-54.
Gallego Arrufat, M. (1994). Aportaciones conceptuales y estrategias para promover la reflexión del profesor sobre la practica con medios didácticos. Revista Española de Pedagogía, 197, 115-139.
Jacquinot- Delaunay, G. (2006). Imagem e Pedagogia. Mangualde: Edições Pedago.
Miranda, G. (2007). Limites e possibilidades das TIC na educação. Sísifo. Revista de Ciências da Educação, 03, pp. 41-50.
Moura, A. (2008). A Web 2.0 e as tecnologias móveis. In Carvalho, A. (org.). Manual de Ferramentas da Web 2.0 para professores. Lisboa: Direcção Geral de Inovação e Desenvolvimento Curricular, Ministério da Educação, 121-146.
Paiva, J. (2002). As Tecnologias de Informação e Comunicação: Utilização pelos Professores. Ministério da Educação – DAPP.
Paiva, J. (2008). Expectativas e resistências face às TIC na escola. In F. Costa, H. Peralta & S. Viseu (Eds.). As TIC na Educação em Portugal. Concepções e Práticas. Porto: Porto Editora, 204-214.
Ponte, J. (2001). Tecnologias de Informação e Comunicação na formação de professores: que desafios para a comunidade educativa. In A. Estrela & J. Ferreira (Eds.). Tecnologias em Educação. Estudos e Investigações. Lisboa: Afirse, 89-108.
Ramos, J. (2008). Reflexões sobre a utilização educativa dos computadores e da Internet na Escola. In F. Costa, H. Peralta & S. Viseu (Eds.). As TIC na Educação em Portugal. Concepções e Práticas. Porto: Porto Editora, 143-169.
Silva, B. (1998). Educação e Comunicação- uma análise das implicações da utilização do discurso audiovisual em contexto pedagógico. Braga: Centro de Estudos em Educação e Psicologia, Instituto de Educação e Psicologia.
Sousa, S. (2005). Tecnologias de Informação - O que são? Para que servem? Lisboa: FCA.

E-learning (fully online).

Evaluation is made on individual basis and it involves the coexistence of two modes: continuous assessment (60%) and final evaluation (40%). Further information is detailed in the Learning Agreement of the course unit.