Educational Projects
Cod: 11031
Department: DEED
ECTS: 6
Scientific area: Education Sciences
Total working hours: 156
Total contact time: 15

This course unit analyses several conception phases as far as educational projects and programmes are concerned. It will approach educational projects and programmes assessment, as well as its modalities and tools.

  • Educational projects
  • Situation diagnosis
  • projects evaluations

• Organizing educational projects.
• Assessing the implementation of an educational project.

1) Types of project and its main features
2) Project phases
3) Adaptaing educational projects to different work contexts
4) Types and techniques of project assessment.

Compulsory bibliography
Miranda, B. e Cabral, P. (2011) Projetos de inserção Educativa. Texto pol. Disponível na plataforma.

Additional bibliography
Oliveira, I. & Courela, C. (2013). Mudança e Inovação em Educação: o compromisso dos professores. Revista Interações, 27, 97-117. http://www.eses.pt/interaccoes
Azevedo, R. (Coord.). (2011). Projetos educativos: elaboração, monitorização e avaliação - Guião de apoio. Lisboa: Agência Nacional para a qualidade, IP.
Fernandes, D. (2011). Avaliação de programas e projetos educacionais: das questões teóricas às questões das práticas. In D. Fernandes (Org.), Avaliação em educação: olhares sobre uma prática social incontornável. Pinhais: Editora Melo, 185-208. http://repositorio.ul.pt/handle/10451/5663
Boutinet J-P (1996). Antropologia do Projecto. Lisboa. Instituto Piaget.
Varela, C. (sd). Gestão e Avaliação de Projectos nas escolas. IIE. Disponível em (22/3/2007):
http://www.dgidc.min-edu.pt/inovbasic/biblioteca/ccoge07/index.htm

E-learning

Continuous assessment is privileged: 2 digital written documents (e-folios) during the semester (40%) and a final digital test, Global e-folio (e-folio G) at the end of the semester (60%). In due time, students can alternatively choose to perform one final exam (100%).