SME Management (LGVR)
Cod: 61089
Department: DCSG
ECTS: 6
Scientific area: Management
Total working hours: 156
Total contact time: 15

 This course aims to study the various facets of SME management and to characterize the challenges and the various elements and facets of the life of a company of this type in today's economy. The various classic themes of SME management will be covered, such as organization, planning, management, control and human resources. Also the question of distribution and retail. In addition to this classic approach, attention will be paid to topics such as decision-making in situations of varying risk, complexity and more or less radical uncertainty. A chapter will also be devoted to the topic of foresight for these companies, as well as fundamental management and organizational issues.

SMEs

Management

Managers

Small organizations

The student will learn the basics of the management of SMEs as well as the functions and critical dimensions of the management these organizational settings. The student will understand better the management function in distinct organizational settings for SMEs. The student will finally be able to elaborate diagnosis and realize reasoned analyses of the management systems and propose suggestion for improving the workings of small organizations.

1. Introduction to the management of SMEs
2. Characteristics of SMEs.
3. Financial aspects of SMEs
4. Challenges for SMEs.
5. Organizational theory and SMEs.
6. Models and applications

 Mandatory Reading

Luis Catañeda (2013) Alta Gestão nas PME, Lisboa: Vida Económica
Jacquinet, M. (2019). “Tomada de decisão”. In J. Jardim, Dicionário de Educação em Empreendedorismo (1st ed., pp. 6).  Lisboa: Editora Gradiva.[facultado pelo docente, uso restrito na plataforma por causa de direitos de autor, fair use]
Jacquinet, M. (2019). “Gestão”. In J. Jardim, Dicionário de Educação em Empreendedorismo (1st ed., pp. 6).  Lisboa: Editora Gradiva.[facultado pelo docente, uso restrito na plataforma por causa de direitos de autor, fair use]
Jacquinet, M. (2019). “Lean Management”. In J. Jardim, Dicionário de Educação em Empreendedorismo (1st ed., pp. 6).  Lisboa: Editora Gradiva.[facultado pelo docente, uso restrito na plataforma por causa de direitos de autor, fair use]
Jacquinet, M. (2019). “Start up capital”. In J. Jardim, Dicionário de Educação em Empreendedorismo (1st ed., pp. 6). Lisboa: Editora Gradiva.[facultado pelo docente, uso restrito na plataforma por causa de direitos de autor, fair use]
Jacquinet, M. (2019). “Cash flow - fluxo caixa”. In J. Jardim, Dicionário de Educação em Empreendedorismo (1st ed., pp. 6).  Lisboa: Editora Gradiva.[facultado pelo docente, uso restrito na plataforma por causa de direitos de autor, fair use]
Jacquinet, M. (2019). “PIB - Produto Interno Bruto”. In J. Jardim, Dicionário de Educação em Empreendedorismo (1st ed., pp. 6).  Lisboa: Editora Gradiva.[facultado pelo docente, uso restrito na plataforma por causa de direitos de autor, fair use]
Jacquinet, M. (2019). “Plano de Negócios”. In J. Jardim, Dicionário de Educação em Empreendedorismo (1st ed., pp. 6).  Lisboa: Editora Gradiva.[facultado pelo docente, uso restrito na plataforma por causa de direitos de autor, fair use]
Jacquinet, M. (2019). “Economia Social”. In J. Jardim, Dicionário de Educação em Empreendedorismo (1st ed., pp. 6).  Lisboa: Editora Gradiva.[facultado pelo docente, uso restrito na plataforma por causa de direitos de autor, fair use]
There is also a set of pedagogical texts available either on the platform or in the open repository of Universidade Aberta.
 
Recommended Reading
Pietersma, Paul e Gerben Van Den Berg (2015) Os Principais Modelos de Gestão; Lisboa: Actual Editora; ISBN: 9789896941253

Other papers available in the virtual class.

 

E-learning.

Continuous assessment is privileged: 2 digital written documents (e-folios) during the semester (40%) and a final digital test, Global e-folio (e-folio G) at the end of the semester (60%). In due time, students can alternatively choose to perform one final exam (100%).

Very good computer skills; Computer vocabulary; Word processing; Internet.

Basic texts are written in Portuguese, however students are recommended to be competent in English because complementary readings may be in English.