This course addresses the cultural diversity in educational settings and the development of intercultural perspectives for action in education. From a cultural perspective, special attention is given to the analysis, conceptions and educational practices in contemporary social groups, as well as the following topics: the process of socialization, acculturation, race, ethnicity, cultural discontinuities, immigration and education and cultural influences in the processes learning.
The study, discussion and reflection will be headed toward helping students to develop a cultural awareness about educative issues and to support their educational performances from an intercultural perspective.
At the end of this course the student should be able to:
1 - Socialization and culture
2 - Culture and Learning
3 - Education and interculturality
Alves, Natália e Rui Canário (2004), Escola e exclusão social: das promessas às incertezas, Análise Social, vol. XXXVIII (169), 2004, pp. 981-1010.
Candau, V (2008) Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença, Revista Brasileira de Educação, v. 13 n. 37 jan./abr. 2008
França, D. X. & Monteiro, M. B. (2004) A expressão das formas indirectas de racismo na infância, Análise Psicológica, 4 (XXII) pp. 705 -720
Freire, S. (2008) Um olhar sobre a inclusão. Revista da Educação, Vol. XVI, nº 1, pp. 5 - 20
Laraia, R. B. (1986). Cultura um conceito antropológico. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor
Machado, J. (2004)Cidade educadora e administração local da educaçãona cidade de Braga, Actas dos ateliers do Vº Congresso Português de Sociologia. Sociedades Contemporâneas: Reflexividade e Acção. Atelier: Cidades, Campos e Territórios pp.83-89
Moreira, A. & Candau, V. (2003) Educação Escolar e Cultura(s): constro caminhos, Revista Brasileira de Educação, nº23 pp. 156-168.
Seabra, T (1997) Estratégias familiares na Educação das crianças, Sociologia, Problemas e Práticas. Lisboa ISSN 0873-6529.23 pp.49-70
Continuous assessment is privileged: 2 digital written documents (e-folios) during the semester (40%) and a final digital test, Global e-folio (e-folio G) at the end of the semester (60%). In due time, students can alternatively choose to perform one final exam (100%).