This curricular unit seeks, firstly, to situate the concept of senior from a biological, psychological, social and cultural perspective. Then, the issues related to ageing, intergenerational dialogue, social inclusion and quality of life are addressed. The concept of active ageing and the role of institutions devoted to this type of population are analysed. And, finally, the impact and difficulty of ICT use in this age group is addressed.
Ageing;
Active Ageing;
Quality of Life;
Integration
At the end of this Curricular Unit the student is expected to have developed the following competences
- identify the common sense ideas about seniors;
- contextualize the problems of seniors;
- understand problematic situations;
- confront, question and position themselves in a reasoned way in face of the problems of seniors;
- identify the most common difficulties in the use of ICT and Serious Games by the senior population and,
- reflect on the impact of the use of ICT and Serious Games in the promotion of the quality of ageing and in the intervention with the elderly.
Theme I: What it means to age: analysis and perspectives
Theme II: Seniors in today's society
Theme III: Seniors, ICT and Serious Games: use, difficulties and impact
Theme 1:
· Almeida, T. & Lourenço, M. L. (2009). Reflexões: conceitos, estereótipos e mitos acerca da velhice. RBCEH, 6(2), 233-244
· Ferreira‐Alves, José & Novo, Rosa Ferreira (2006). Avaliação da discriminação social de pessoas idosas em Portugal. International Journal of Clinical and Health Psychology, 6(1), 65‐77
· Lima, M. P. (2010). A velhice é uma fase da idade adulta?. In Envelhecimento(s). (pp. 40-44). Imprensa da Universidade de Coimbra. doi:http://dx.doi.org/10.14195/978-989-26-0355-1
· Pinto, Mª Graça L.C. (2008). Da aprendizagem ao longo da vida ou do exemplo de uma relação ternária: agora, antes e depois. Cadernos de Apoio da Universidade do Porto.
· Sousa, A. et al. (2014). Alguns apontamentos sobre o idadismo: a posição de pessoas idosas diante desse agravo à sua subjetividade. Estudos Interdisciplinares sobre o Envelhecimento, 19(3), 853-877 https://doi.org/10.22456/2316-2171.50435
Theme 2:
· Crespo, L.V. (2011). Os idosos e seus tempos de lazer em família: Um aproximação pedagógico social. Estudos interdisciplinares sobre o envelhecimento, 16, edição especial, 341‐353. https://doi.org/10.22456/2316-2171.17913
· Dutra, F. e Silva, H.. (2014). Bem-estar subjetivo, funcionalidade e apoio social em idosos da comunidade. Estudos Interdisciplinares sobre o Envelhecimento, 19(3), 775-791. https://doi.org/10.22456/2316-2171.43389
· Gonçalves, C. (2015). Envelhecimento bem-sucedido, envelhecimento produtivo e envelhecimento ativo: reflexões. Estudos Interdisciplinares sobre o Envelhecimento, 20(2), 645-657. https://doi.org/10.22456/2316-2171.49428
· Medeiros, E.P. & Wolff, S.H. (2011). Velhice e contemporaneidade: Reflexões psicossociais sobre o aprendizado de informática em um grupo de idosos.Estudos Interdisciplinares sobre o Envelhecimento, 16, edição especial, 449‐459. https://doi.org/10.22456/2316-2171.17922
· Páscoa, G., & Gil, H. (2019). As universidades seniores e o envelhecimento ativo: os impactos junto das pessoas idosas em Portugal. Revista Kairós : Gerontologia, 22(1), 41-58. https://doi.org/10.23925/2176-901X.2019v22i1p41-58
· Pocinho, R., Castro, J., Santos, G., & Mendes Rosa, C. (2015). Redes de amigos e vizinhança como fator de proteção social para pessoas idosas isoladas: estudo piloto em aldeias concelho da guarda. Polêmica, 15(3), 011-024. https://doi.org/10.12957/polemica.2015.19358
· Raymundo, T.; Gil, H. & Bernardo, L.. (2019). Desenvolvimento de projetos de inclusão digital para idosos. Estudos Interdisciplinares sobre o Envelhecimento, 24(3), 22-44 https://doi.org/10.22456/2316-2171.87420
Theme 3:
E-learning
Continuous assessment is privileged: 2 digital written documents (e-folios) during the semester (40%) and a final digital test, Global e-folio (e-folio G) at the end of the semester (60%). In due time, students can alternatively choose to perform one final exam (100%).
ana.afonso@uab.pt