Educational Communication and Multimedia Technologies
Cod: 11060
Department: DEED
ECTS: 6
Scientific area: Education Sciences
Total working hours: 156
Total contact time: 15

The relevance of the goals and contents of the curricular unit is justified by the possibility of contributing to the acquisition / development of basic, specific and transversal skills key to an education technician, namely: communicating information, ideas, problems and solutions to different audiences, in classroom and online educational contexts; demonstrating digital skills; developing and implementing educational and training programs and projects in virtual and non-virtual environments; designing educational resources; participating and collaborating with other professionals in the design, development and application of digital education resources; demonstrating creative and adaptive capacity for change; demonstrating critical, self-critical and ethical commitment.

Comunicação (educacional multimédia)
Ferramentas tecnológico-digitais
Competências e projetos comunicativo-educacionais

At the end of this curricular unit, the student is expected to achieve the following competencies:
‐ Analyze, and discuss in group, concepts and principles related to Educational Communication and Multimedia Technologies;
‐ Analyze, and discuss in group, competences and contexts related to Educational Communication and Multimedia Technologies;
‐ Analyze, and discuss in group, tools and projects related to Educational Communication and Multimedia Technologies;
‐ Develop a conceptual map, using a mental mapping tool;
‐ Develop a multimedia document using a word processing tool;
‐ Develop a multimedia document using an electronic presentation tool;
‐ Reflect on and answer to questions related to the 3 topics developed within the curricular unit.
 

Educational Communication and Multimedia Technologies: concepts and principles
Educational Communication and Multimedia Technologies: skills and contexts
Educational Communication and Multimedia Technologies: tools and projects

Mainardi, A., Muller, L. & Rech, A. P. A. (2014). O cenário educacional: O professor e a Tecnologia da Informação e Comunicação diante das mudanças atuais. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia, V. 18, n. 1, 531-544. http://dx.doi.org/10.5902/2236117012647
Carvalho, A. A. A. (Ed.). (2015). Apps para dispositivos móveis - manual para professores, formadores e bibliotecários. Ministério da Educação. Direcção-Geral de Inovação e de Desenvolvimento Curricular. 
Carvalho, A. A. (2002). Multimédia: um conceito em evolução. Revista Portuguesa de Educação, 15(1), 245-268. 
Carvalho, J. (2008). Ferramentas de criação de e-conteúdos. In Baptista, A., Dias, A. A., Rodrigues, E., Bidarra, J., Carvalho, J., & Valente, L. (Eds.). (2008). e-Conteúdos para e-Formadores. Guimarães: TecMinho. 
Costa, F. A. et al. (Org.) (2008). As TIC na Educação em Portugal. Concepções e Práticas. Porto: Porto Editora.
Coutinho, C. P. & Bottentuit Junior, J. B. (2008). Comunicação Educacional: do modelo unidireccional para a comunicação multidirecional na sociedade do conhecimento. Em Moisés de Lemos Martins & Manuel Pinto (Orgs.) Comunicação e Cidadania - Actas do 5º Congresso da Associação Portuguesa de Ciências da Comunicação. Braga: Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade (Universidade do Minho). 
Lima, V. C. (2017). As tecnologias da informação e da comunicação no processo educativo. Revista Latino-Americana de Educação, Cultura e Saúde, v. 1, n. 1,106-116.
Morais, N. S., & Ramos, F. (2016). As questões de género e o uso de tecnologias da informação e comunicação em contexto educacional – uma revisão de literatura. Indagatio Didactica, vol. 8(2), 119-133.
Silva, B. (2000). Âmago da Comunicação Educativa. Cadernos do Noroeste, Comunicação e Sociedade 2. Série Comunicação, vol. 14 (1-2), 689-710. 
Tarouco, L., Escobar dos Santos, P., Ávila, B., Grando, A. & De Souza Abreu, C.(2009). Multimídia Interativa: Princípios e Ferramentas. Revista Novas Tecnologias na Educação, V. 7 Nº 1, 1-9

E-learning

Continuous assessment is privileged: 2 digital written documents (e-folios) during the semester (40%) and a final digital test, Global e-folio (e-folio G) at the end of the semester (60%). In due time, students can alternatively choose to perform one final exam (100%).